måndag 7 december 2009

utan etikett

det är lätt för människor i vår omgivning att sätta etikett på calle, att se hans diagnos framför honom själv, att mycket han gör eller inte gör alltid ska "ursäktas" med att han har en extra kromosom i bagaget. det kan irritera mig, mer och mer har jag märkt. jag förstår människor och jag vet också att det inte finns något elakt bakom, men iaf. jag vill att calle ska ses för den han är, inte för att han har down syndrom och jag är också medveten om att det är något vi kommer få kämpa för hela livet. men en person som verkligen bara ser calle för calle är hans lillsyrra ebban. hon har ingen aning och det är så skönt, hon älskar verkligen honom för den brorsa han är. den dagen hon förstår och inser att brorsan är unik i sitt slag så tror jag och hoppas att hennes inställning och känsla för sin bror består. en finare syskonkärlek går nog inte att leta efter.

2 kommentarer:

Julswappen sa...

Klokt och fint inlägg för han är ju främst Calle och Ebban är Ebban.. det är ju de båda är så kloka så de inser.

Kramar från Liv

Vida sa...

... som är så trött så jag inte ens kommer ihåg att logga in på rätt konto. Sorry...

Kramar