måndag 11 augusti 2008

utmanad igen

min kära vän vida har utmanat mig och denna utmaning var inte som alla andra. har aldrig tidigare utmanats på detta sätt så here we go....by the way...har ni inte varit inne på min goda väns blogg så är det hög grad dags för det. jag mår bra varje gång och älskar framförallt bloggpiraten som dyker upp titt som tätt...ni hittar henne här.

vilken bok läste du senast?
så dumt av mia törnblom var det bestämt. lika snabbt som jag fått den i min hand, lika snabbt hade jag gått från pärm till pärm. en stark biografi om hennes resa från tung heroinist till den hon är idag. med tanke på att jag i forna dagar arbetade med tunga heronister så finner jag boken omvälvande, beundransvärd med en oerhörd kraft i denna kvinna.

vilken bok ska du börja på härnäst?
har precis påbörjat skumtimmen av johan theorin efter flera uppmaningar från olika håll. än så länge har den inte fångat mig, men å andra sidan.... alldeles för tidigt att uttala sig. när denna bok är intagen väntar en hel bokvärld med alternativ, ser fram emot bokcirkelns höstpremiär där fler alster väntar.

är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
oj, klurig fråga. men när jag drar en snabb blick över bokhylla inser jag att det är med stor marginal de manliga författarna som fått ge mig en del av varje historia. varför det är så....absolut ingen som helst aning.

när du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
nix...ofta är jag så inne i en bok att jag aldrig hinner reflektera över det. däremot finns det alltid en viss sorgeperiod varje gång man har avslutat en bra och betydelsefull bok.

hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
tyvärr är jag dålig på att välja böcker på egen hand. jag blir som blockerad i butiken och kan aldrig bestämma mig. allt för många gånger har jag fått erfara att baksidetexten inte alls stämmer överens med känslan i boken. jag behöver ofta bli tipsad av min omgivning eller få den direkt i handen.

när blir en bok för lång?
oftast när det står studentlitteratur på pärmen... skämt å sido, en bok som binder mig kan aldrig vara för lång.

läser du lika gärna på engelska som på svenska?
engelska är ok, men det blir alldeles för sällan för att jag ska känna mig riktigt bekväm. jag tappar ofta de där väldetaljerade orden som gör att boken får färg.

vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?
bland de bästa böcker jag läst är helt klart vindens skugga av carlos ruiz zafón. den önskar jag att alla kunde läsa. den finns liksom med i själ och hjärta för all framtid. det är ganska ovanligt.

kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
ja det kan jag...men det händer sällan. vågar inte riktigt chansa på att den inte vänder till något bra. men visst finns det kassa böcker som inte alls tilltalar mig som person, de lägger jag åt sidan.

vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla?
hmmm...med tanke på min yrkesbana så är det mycket psykologiböcker, samtal och motivation. annars finns allt från john grisham till strindberg och många många fler.

2 kommentarer:

Mia sa...

Får man sno utmaningen?

VARDAGSPUSSEL sa...

självklart! det är bara att ta...jag glömde ju att utmana vidare :) men du kan vara en av dem!! :)